Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1684915
  • Do końca roku: 228 dni
  • Do wakacji: 35 dni

Projekt edukacyjny

Wisła jest nazywana królową polskich rzek. Z pewnością ten tytuł się jej należy, ponieważ to najdłuższa rzeka w Polsce. Mierzy 1047 km. Wypływa ze zboczy Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim. O Polsce często mówi się „kraj nad Wisłą”. Rzeczywiście, Wisła przepływa przez całą naszą ojczyznę z południa na północ. Nad tą rzeką leżą dawna stolica Polski – Kraków, jak i obecna – Warszawa oraz wiele innych miast.

Wędrówka wzdłuż nurtu Wisły może być doskonałym pomysłem na obcowanie z naturą, poznanie historii i  legend nadwiślańskich miast oraz uświadomienie dzieciom roli wody w życiu człowieka.

Inspiracją do powstania projektu edukacyjnego „Miś Uszatek podróżuje wzdłuż Wisły” jest udział w realizacji w roku szkolnym 2020/2021 projektu „Piękna nasza Polska cała” oraz chęć zaszczepienia w dzieciach poczucia przynależności do kraju ojczystego oraz dostrzeżenia piękna nadwiślańskiej przyrody.

Projekt ma na celu kształtowanie szacunku do własnego państwa, poznanie historii,  i tradycji wybranych miast, uwrażliwienie na piękno przyrody i kształtowanie świadomości ekologicznej.

 

Cele główne:

- wzbogacenie informacji na temat rzeki Wisły oraz głównych miast Polski, przez które 

 przepływa rzeka Wisła

- kształtowanie umiejętności pracy z mapą Polski

- kształtowanie postaw proekologicznych

- zapoznanie z wybranymi podaniami i legendami poznawanych miast

- poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznych form spędzania wolnego czasu nad rzeką

- rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji

- budzenie kreatywności podczas wykonywania prac plastycznych

- rozwijanie aktywności twórczej poprzez udział w zajęciach

- rozwijanie zdolności swobodnego wypowiadania się

Cele szczegółowe:

Dziecko:

- potrafi wskazać na mapie rzekę Wisłę

- zna główne miasta przez które przepływa rzeka Wisła

- zna wybrane podania i legendy miast Polski

- zna zasady bezpieczeństwa nad wodą

- kształtuje postawę proekologiczną

- potrafi wyjaśnić i wymienić korzyści płynące z dbania o otaczającą przyrodę

- poznaje atrakcje turystyczne miast położonych nad Wisłą

- aktywnie rozwija swoją kreatywność

Metody realizacji:

- metoda podająca: pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wiersz, , spotkania

- metoda problemowa: gry dydaktyczne, inscenizacja, burza mózgów

- metoda aktywizująca: drama, wystawa, pokaz

- metoda praktyczna (badawcza): doświadczenia i eksperymenty

Formy realizacji:

- raz w miesiącu zorganizowanie zajęć na temat miasta leżącego nad rzeką Wisłą

- wystawa prac plastycznych podsumowująca dany temat zajęć

- konkurs fotograficzny „ Krajobrazy znad Wisły”

- obchody „ Światowego Dnia Wody” 22 marca

- konkurs plastyczny „ Miś Uszatek płynie wzdłuż Wisły”

- Rewia przedszkolaka

Spodziewane efekty:

- zwiększenie zainteresowania krajem ojczystym

- pogłębienie wiedzy na temat historii i legend nadwiślańskich miast

- poczucie odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego

- zwiększenie zainteresowania nadwiślańską przyrodą

Harmonogram zajęć*

Temat zajęć

Data

Wisła

23 październik

Kraków

27 listopad

Sandomierz

18 grudzień

Warszawa

22 styczeń

Toruń

12 marzec

Światowy Dzień Wody

22 marzec

Gdańsk

23 kwiecień

fauna i flora rzeki Wisły

21 maj

*Termin realizacji zajęć może ulec zmianie