Wisła jest nazywana królową polskich rzek. Z pewnością ten tytuł się jej należy, ponieważ to najdłuższa rzeka w Polsce. Mierzy 1047 km. Wypływa ze zboczy Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim. O Polsce często mówi się „kraj nad Wisłą”. Rzeczywiście, Wisła przepływa przez całą naszą ojczyznę z południa na północ. Nad tą rzeką leżą dawna stolica Polski – Kraków, jak i obecna – Warszawa oraz wiele innych miast.
Wędrówka wzdłuż nurtu Wisły może być doskonałym pomysłem na obcowanie z naturą, poznanie historii i legend nadwiślańskich miast oraz uświadomienie dzieciom roli wody w życiu człowieka.
Inspiracją do powstania projektu edukacyjnego „Miś Uszatek podróżuje wzdłuż Wisły” jest udział w realizacji w roku szkolnym 2020/2021 projektu „Piękna nasza Polska cała” oraz chęć zaszczepienia w dzieciach poczucia przynależności do kraju ojczystego oraz dostrzeżenia piękna nadwiślańskiej przyrody.
Projekt ma na celu kształtowanie szacunku do własnego państwa, poznanie historii, i tradycji wybranych miast, uwrażliwienie na piękno przyrody i kształtowanie świadomości ekologicznej.
Cele główne:
- wzbogacenie informacji na temat rzeki Wisły oraz głównych miast Polski, przez które
przepływa rzeka Wisła
- kształtowanie umiejętności pracy z mapą Polski
- kształtowanie postaw proekologicznych
- zapoznanie z wybranymi podaniami i legendami poznawanych miast
- poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznych form spędzania wolnego czasu nad rzeką
- rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji
- budzenie kreatywności podczas wykonywania prac plastycznych
- rozwijanie aktywności twórczej poprzez udział w zajęciach
- rozwijanie zdolności swobodnego wypowiadania się
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- potrafi wskazać na mapie rzekę Wisłę
- zna główne miasta przez które przepływa rzeka Wisła
- zna wybrane podania i legendy miast Polski
- zna zasady bezpieczeństwa nad wodą
- kształtuje postawę proekologiczną
- potrafi wyjaśnić i wymienić korzyści płynące z dbania o otaczającą przyrodę
- poznaje atrakcje turystyczne miast położonych nad Wisłą
- aktywnie rozwija swoją kreatywność
Metody realizacji:
- metoda podająca: pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wiersz, , spotkania
- metoda problemowa: gry dydaktyczne, inscenizacja, burza mózgów
- metoda aktywizująca: drama, wystawa, pokaz
- metoda praktyczna (badawcza): doświadczenia i eksperymenty
Formy realizacji:
- raz w miesiącu zorganizowanie zajęć na temat miasta leżącego nad rzeką Wisłą
- wystawa prac plastycznych podsumowująca dany temat zajęć
- konkurs fotograficzny „ Krajobrazy znad Wisły”
- obchody „ Światowego Dnia Wody” 22 marca
- konkurs plastyczny „ Miś Uszatek płynie wzdłuż Wisły”
- Rewia przedszkolaka
Spodziewane efekty:
- zwiększenie zainteresowania krajem ojczystym
- pogłębienie wiedzy na temat historii i legend nadwiślańskich miast
- poczucie odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
- zwiększenie zainteresowania nadwiślańską przyrodą
Harmonogram zajęć*
Temat zajęć |
Data |
Wisła |
23 październik |
Kraków |
27 listopad |
Sandomierz |
18 grudzień |
Warszawa |
22 styczeń |
Toruń |
12 marzec |
Światowy Dzień Wody |
22 marzec |
Gdańsk |
23 kwiecień |
fauna i flora rzeki Wisły |
21 maj |
*Termin realizacji zajęć może ulec zmianie