Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1685094
  • Do końca roku: 228 dni
  • Do wakacji: 35 dni

Program

„Z Misiem Uszatkiem i Wiewiórką Rudą podróżujemy po Rudzie Śląskiej”

Jedną z ważnych aktywności człowieka jest jego poczucie przynależności do miejsca, wspólnoty, rodziny. Własne miejsce, daje poczucie bycia u siebie i bycia sobą, co ma swoje konsekwencje w sferze aktywności.

Wychowanie patriotyczne i edukacja regionalna ma służyć kształtowaniu osobowości małego człowieka, postaw we własnym społeczeństwie, a także spraw związanych z miejscem tego społeczeństwa w świecie.

Dziecko od najmłodszych lat poznaje i zatrzymuje w sobie to, co dzieje się  w jego najbliższym otoczeniu. Pamięta fakty z własnego dzieciństwa, obyczaje  i tradycje kultywowane w jego rodzinie i środowisku.

Swoje miasto, region i kraj dziecko powinno poznawać przede wszystkim podczas zajęć dydaktycznych ale również poza terenem przedszkola, poprzez bezpośrednią obserwację, ciekawe spotkania, wycieczki. Poznawanie piękna  i bogactwa przyrody swojego regionu pozwala tworzyć postawy proekologiczne, uczy aktywnie i bezpiecznie spędzać czas w najbliższej okolicy.

Najważniejszym zadaniem jest uświadomienie dzieciom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka, i że każdy ma wobec tych wspólnot określone obowiązki.

Dążąc do kształtowania postawy patriotycznej należy zdawać sobie sprawę  z faktu, iż jest to proces długotrwały. Trzeba pamiętać, że postawa patriotyczna nie może polegać tylko na słownej deklaracji i okazywaniu uczuć do miasta i kraju, ale musi objawiać się aktywnym działaniem prowadzącym do zrozumienia  i realizacji zadań oraz rozwijania określonych cech osobowości dziecka.

CEL PROGRAMU:

„Poznanie oraz wzbogacenie szacunku i miłości do swojego miasta - regionu”.

Cele ogólne:

- Poznanie historii Rudy Śląskiej.

- Poznanie położenia Rudy Śląskiej na mapie Polski.

- Poznanie ciekawych osób i miejsc w Rudzie Śląskiej.

-Wyrobienie u dzieci pozytywnego nastawienia na rzeczy nowe i nieznane sytuacje.

- Wspieranie rozwoju społecznego dzieci przez nawiązywanie nowych kontaktów społecznych.

- Integracja grupy: wdrażanie do zgodnego działania.

- kształtowanie umiejętności wypowiadania się.

- poznanie sławnych ludzi zasłużonych dla miasta.

- poznanie tradycji świątecznych, ludowych.

- dbanie o środowisko i przyrodę w mieście.

Cela szczegółowe:

Dziecko:

- zna położenie Rudy Śląskiej na mapie,

- wzbogaca swoją wiedzę na temat historii miasta oraz kraju,

- wie, jaką postawę należy przejąć podczas słuchania bądź śpiewania Hymnu Narodowego,

- zna barwy narodowe, wie jak wygląda godło państwowe,

- zna herb Rudy Śląskiej,

- poznaje utwory literackie, kulturę, historię miasta,

- zna pojęcie „legenda”,

- poznaje legendy polskie oraz związane ze swoim miastem,

- poznaje okolicę przedszkola i miejsca zamieszkania,

- uczestniczy w wycieczkach do instytucji użyteczności publicznej (muzeum, biblioteka, poczta, straż pożarna itp.),

- spotyka się z zaproszonymi gośćmi i okazuje im szacunek,

- dzieli się zdobytą wiedzą poprzez prace plastyczne,

- potrafi wykorzystać wiedzę w praktycznym działaniu: konkurs wiedzy o Rudzie Śląskiej,

- zna stroje ludowe, zwłaszcza strój śląski.

Metody :

W realizacji programu przyjęłyśmy zasadę łączenia metod, w których dominować będą:

- metody słowne i praktyczne,

- uczenie się przez odkrywanie, działanie, przeżywanie,

- metoda zabawowa,

- ćwiczenia utrwalające.

Formy :

- praca indywidualna,

- praca zespołowa,

- praca grupowa.

Ewaluacja:

Ewaluacja jest badaniem efektów, jakie przyniesie realizowany program. Pozwala na bieżącą ocenę, czy zamierzone cele zostały osiągnięte. Jest procesem trudnym, wymagającym czasu i odpowiednich narzędzi.

Do ewaluacji opracowanego programu wykorzystane zostaną swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące prowadzonych zajęć, wycieczek i spacerów oraz ich aktywność podczas zajęć dotyczących tematyki regionalnej. Nie mniej ważne będą informacje zwrotne od rodziców, którzy będą mieli możliwość wyrażenia opinii o realizowanym programie.

Zostanie zorganizowany konkurs rodzinny „Ruda Śląska na fotografii”, który pozwoli określić znajomość tematyki regionalnej.

 Harmonogram zajęć*

Temat zajęć

Data

Ruda Śląska na mapie Polski.

8 październik

Nowy Bytom

5 listopad

Bielszowice i Bykowina

1 grudzień

Zwyczaje i tradycje - kolędowanie

5 styczeń

Kochłowice i Halemba

4 marzec

Ekologia w Rudzie Śląskiej

8 kwiecień

Wirek i Czarny Las

13 maj

*Termin realizacji zajęć może ulec zmianie