„Z Misiem Uszatkiem i Wiewiórką Rudą podróżujemy po Rudzie Śląskiej”
Jedną z ważnych aktywności człowieka jest jego poczucie przynależności do miejsca, wspólnoty, rodziny. Własne miejsce, daje poczucie bycia u siebie i bycia sobą, co ma swoje konsekwencje w sferze aktywności.
Wychowanie patriotyczne i edukacja regionalna ma służyć kształtowaniu osobowości małego człowieka, postaw we własnym społeczeństwie, a także spraw związanych z miejscem tego społeczeństwa w świecie.
Dziecko od najmłodszych lat poznaje i zatrzymuje w sobie to, co dzieje się w jego najbliższym otoczeniu. Pamięta fakty z własnego dzieciństwa, obyczaje i tradycje kultywowane w jego rodzinie i środowisku.
Swoje miasto, region i kraj dziecko powinno poznawać przede wszystkim podczas zajęć dydaktycznych ale również poza terenem przedszkola, poprzez bezpośrednią obserwację, ciekawe spotkania, wycieczki. Poznawanie piękna i bogactwa przyrody swojego regionu pozwala tworzyć postawy proekologiczne, uczy aktywnie i bezpiecznie spędzać czas w najbliższej okolicy.
Najważniejszym zadaniem jest uświadomienie dzieciom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka, i że każdy ma wobec tych wspólnot określone obowiązki.
Dążąc do kształtowania postawy patriotycznej należy zdawać sobie sprawę z faktu, iż jest to proces długotrwały. Trzeba pamiętać, że postawa patriotyczna nie może polegać tylko na słownej deklaracji i okazywaniu uczuć do miasta i kraju, ale musi objawiać się aktywnym działaniem prowadzącym do zrozumienia i realizacji zadań oraz rozwijania określonych cech osobowości dziecka.
CEL PROGRAMU:
„Poznanie oraz wzbogacenie szacunku i miłości do swojego miasta - regionu”.
Cele ogólne:
- Poznanie historii Rudy Śląskiej.
- Poznanie położenia Rudy Śląskiej na mapie Polski.
- Poznanie ciekawych osób i miejsc w Rudzie Śląskiej.
-Wyrobienie u dzieci pozytywnego nastawienia na rzeczy nowe i nieznane sytuacje.
- Wspieranie rozwoju społecznego dzieci przez nawiązywanie nowych kontaktów społecznych.
- Integracja grupy: wdrażanie do zgodnego działania.
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się.
- poznanie sławnych ludzi zasłużonych dla miasta.
- poznanie tradycji świątecznych, ludowych.
- dbanie o środowisko i przyrodę w mieście.
Cela szczegółowe:
Dziecko:
- zna położenie Rudy Śląskiej na mapie,
- wzbogaca swoją wiedzę na temat historii miasta oraz kraju,
- wie, jaką postawę należy przejąć podczas słuchania bądź śpiewania Hymnu Narodowego,
- zna barwy narodowe, wie jak wygląda godło państwowe,
- zna herb Rudy Śląskiej,
- poznaje utwory literackie, kulturę, historię miasta,
- zna pojęcie „legenda”,
- poznaje legendy polskie oraz związane ze swoim miastem,
- poznaje okolicę przedszkola i miejsca zamieszkania,
- uczestniczy w wycieczkach do instytucji użyteczności publicznej (muzeum, biblioteka, poczta, straż pożarna itp.),
- spotyka się z zaproszonymi gośćmi i okazuje im szacunek,
- dzieli się zdobytą wiedzą poprzez prace plastyczne,
- potrafi wykorzystać wiedzę w praktycznym działaniu: konkurs wiedzy o Rudzie Śląskiej,
- zna stroje ludowe, zwłaszcza strój śląski.
Metody :
W realizacji programu przyjęłyśmy zasadę łączenia metod, w których dominować będą:
- metody słowne i praktyczne,
- uczenie się przez odkrywanie, działanie, przeżywanie,
- metoda zabawowa,
- ćwiczenia utrwalające.
Formy :
- praca indywidualna,
- praca zespołowa,
- praca grupowa.
Ewaluacja:
Ewaluacja jest badaniem efektów, jakie przyniesie realizowany program. Pozwala na bieżącą ocenę, czy zamierzone cele zostały osiągnięte. Jest procesem trudnym, wymagającym czasu i odpowiednich narzędzi.
Do ewaluacji opracowanego programu wykorzystane zostaną swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące prowadzonych zajęć, wycieczek i spacerów oraz ich aktywność podczas zajęć dotyczących tematyki regionalnej. Nie mniej ważne będą informacje zwrotne od rodziców, którzy będą mieli możliwość wyrażenia opinii o realizowanym programie.
Zostanie zorganizowany konkurs rodzinny „Ruda Śląska na fotografii”, który pozwoli określić znajomość tematyki regionalnej.
Harmonogram zajęć*
Temat zajęć |
Data |
Ruda Śląska na mapie Polski. |
8 październik |
Nowy Bytom |
5 listopad |
Bielszowice i Bykowina |
1 grudzień |
Zwyczaje i tradycje - kolędowanie |
5 styczeń |
Kochłowice i Halemba |
4 marzec |
Ekologia w Rudzie Śląskiej |
8 kwiecień |
Wirek i Czarny Las |
13 maj |
*Termin realizacji zajęć może ulec zmianie